نبتدى منين الـحكاية
اهلا وسهلا بك ضيفا عزيزا على المنتدى ويشرفنا ان تقوم بالتسجيل لتساهم معنا فى بناء صرح ثقافى ينتفع به الجميع
عبد الفتاح غنيم
نبتدى منين الـحكاية
اهلا وسهلا بك ضيفا عزيزا على المنتدى ويشرفنا ان تقوم بالتسجيل لتساهم معنا فى بناء صرح ثقافى ينتفع به الجميع
عبد الفتاح غنيم
نبتدى منين الـحكاية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» اخون زوجي مع حبيبي السابق... وأكاد انهار !!!
صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالأربعاء 14 يوليو 2021 - 17:02 من طرف admin

» مات النبى ومات الصَّحابه
صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالأربعاء 14 يوليو 2021 - 17:00 من طرف admin

» فضل الأطعمة التى يحتاجها الجسم بعد الانتهاء من ممارسة الرياضة،
صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالأحد 14 يونيو 2020 - 16:02 من طرف admin

» لازم نرجع ونستغفر لعل الرب يتقبِّل
صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالجمعة 28 يونيو 2019 - 8:53 من طرف مستر/عطيه الخضرى

» صباحك(127)
صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالخميس 28 مارس 2019 - 18:30 من طرف د. محمد عبد المطلب جاد

» صباحك(128)
صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالخميس 28 مارس 2019 - 18:28 من طرف د. محمد عبد المطلب جاد

» يا ايها العام اللى عَدَّه
صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالثلاثاء 2 يناير 2018 - 5:48 من طرف مستر/عطيه الخضرى

» خذينى إليكِ(7)
صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالإثنين 11 ديسمبر 2017 - 6:16 من طرف admin

» برج الحمـــــــــــــــــــــــــــــــــــل
صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالثلاثاء 28 فبراير 2017 - 0:22 من طرف admin

المواضيع الأكثر نشاطاً
برنامج (نبتدى منين الحكاية )
أجمل ما قيل فى حب رسول الله
رجل فى غرفة نومى (حلقة الاربعاء26/10/2011)
يوميات اتنين متزوجين
احترمه ولا احبه!!! واخونه!!!حلقة 7/76/2010
ام زوجى اغتصبت عذريتى حلقة الاربعاء 26/5/2010
زوجى صفر على عشرة فى اختبار الثقة (كيد النسا 1)الاربعاء 7/3/2012
هل أكون له زوجة ثانيةلانه تستر على ويقول انه يحبنى ؟
قلبى يحترق لان امى تقتل حبى(حلقة الاربعاء 22/8/2012)
جوازه على ورقة كراسه(حلقة الاربعاء 27/3/2013)

 

 صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
admin
Admin
Admin
admin


ذكر
عدد المساهمات : 2245
نقاط : 4031
تاريخ التسجيل : 14/05/2009
الموقع : تنمية مهارات العمل الاعلامى

صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال Empty
مُساهمةموضوع: صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال   صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالجمعة 24 يوليو 2009 - 9:49

*
مقدمة موسيقية من جو المسرحية تعبر عن أحداثها.
* يملأ مقدمة المسرح طاووس وذيله مفرود على شكل مروحة.
* تنتهى المقدمة الموسيقية بصيحات افتتاحية من الطاووس.

الطاووس : آ ……… آ ……… آ ………

* يفتح ذيل الطاووس من الوسط على شكل رقم 7 ويظهر من هذه الفتحة مقدم البرنامج "بلبل اللبلابة".

البلبل : أنا بلبـل اللبلابة
صـوتى بديـع
أخـبـار أذيـع
وصـديق جميع مذيع فى راديو الغابة
فـى الأغنيـــات
ومـباريـــات…
الحـيــوانـات…
فـى الـغـابــة


أصوات :
فى الغابة … فى الغابة … الغابة.

البلبل : أنـا بلبل اللبلابـة
عـلى كـل لـون
مـن كـل لـون
عـن كـل لـون مليـت ورقـها كتـابة
أعـرف حـاجــات
عـنـدى حكـايــات
م المـخـلـوقـــات
فـى الـغـابــة


أصوات : فى الغابة …. فى الغابة …. فى الغابة.

* فتحة ذيل الطاووس تزداد اتساعا.
* البلبل يقدم بعض شخصيات المسرحية التى تظهر تباعا ومع كل شخصية جملة موسيقية ستلازمها طول المسرحية لتعبر عنها.
* مرور القرد

البلبل : مثلاً … حكاية عم قرد إللى الشقاوة واخدها جد.

* مرور الزرافة

البلبل : وحكاية عن زرافة راسها فوق ومش عاجبها حد

* مرور الأرنبة

البلبل : وأرنبة … مؤدبة … بودانها تلعب ثنى مد

* مرور الحمار المخطط الذى لم يعد مخططاً.

البلبل : وحمار مخطط …. بالإختصار ما بقاش مخطط …. وفضل حمار.

* توليفة موسيقية من الجمل الأربع السابقة يتحرك عليها القرد مع الزرافة والأرنبة والحمار
* ثم اختفاء مفاجئ.
* فى ظلام المسرح الأسود يبدأ تقديم عنوان المسرحية بالأسلوب المناسب.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/group.php?gid=134822936560981
admin
Admin
Admin
admin


ذكر
عدد المساهمات : 2245
نقاط : 4031
تاريخ التسجيل : 14/05/2009
الموقع : تنمية مهارات العمل الاعلامى

صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال Empty
مُساهمةموضوع: رد: صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال   صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالجمعة 24 يوليو 2009 - 9:55

[الفيل النونو
المشهد الأول
* يظهر من الظلام بلبل اللبلابة.

البلبل : حكايات ياما وياما حكاوى أكثر من مناديل الحاوى .. بس النهاردة ح نقدم الفيل النونو الغلباوى إللى بيسأل صبحه وليله والأسئلة دى هوايته وميله.
خدوا بالكو ..

* مع تأثير صوت عصافير
* يظهر من الظلام ديكور من أشجار الموز وفيه يجلس الفيل .. بزلومة صغيرة جداً.

البلبل : …. أهو قاعد أهه !


* الفيل يحدث نفسه بصوت مسموع ويهز رأسه بوقار.
* مع هزات رأس الفيل يتحرك البلبل فى طريق الخروج

الفيل : ليه ؟ مين ؟ فين ؟ إمتى ؟ عشان إيه ؟ وازاى ؟ وده إيه ده ؟ وده إيه ؟
البلبل : ده الفيل إللى بنحكى عليه فى الأسئلة شادد قوى حيله.

* قبل أن يخرج البلبل يعود مرة أخرى ويخاطب الجمهور
* ثم يطير خارجاً من المسرح

البلبل : شوفوا مناخيره كمان طول إيه ؟ تقريباً أقصر من ديله … يعنى مالوش مناخير …. "يخرج".


* يتحرك الفيل نحو مقدمة المسرح سائلاً.

الفيل : ………………………………. طب ليه ؟
معناها إيه ؟ … ودى تعمل إيه ؟ وازاى ؟ ….. وده إيه ده ؟ وده إيه ؟

* يسمع المؤثر الموسيقى المعبر عن القرد.
* يظهر القرد خارجاً من بين أشجار الموز لابسا قبعة ونظارة أمريكانى . ويدخن سيجاراً بعظمة . ينط فوق شجرة الموز ويقطع موزة ويلتهمها.

القرد : أنا أطلع فوق شجر الموز زى القرد.
وابتدى آكل …… ومادام باكل لازم كله يكون حواليا سكوت فى سكوت "مضغ" "مضغ"

* يعود الفيل إلى جلسته متأملاً القرد بإعجاب .. ثم يتنحنح ليلفت نظر القرد إليه.

الفيل : "يتنحنح مسلكاً صوته".

* القرد منهمك فى الأكل
* الفيل يقوم ويدور حول نفسه قليلاً ثم يتجه نحو الأشجار.

القرد : هس …. هس …. هس مش عاوز أبداً أصوات …. وخصوصاً الأسئلة.
علشان دى مضرة للهضم "ضحكة"


* الفيل يدور حول الأشجار بلا جدوى.

الفيل : يا عم قرد آه
لو تعرف قد إيه
أنا باحب الموز.
القرد : "مضغ … مضغ … مضغ".
الفيل : تعرف يا عم قرد
أنا يعنى قد إيه
باحب طعم الموز ؟.
القرد : هس …. "مضغ ….. مضغ …. مضغ".
الفيل : وتعرف قد إيه
نفسى ومنى عينى
دلوقت …. آكل موز ؟
القرد : "بتعاظم" الموز آهه .. اقطع وكل. لو كنت تقدر.
الفيل : "بتعاسة" مقدرش .. الشجر عالى قوى. معرفش أطلع عليه. قل لى أعمل إزاى .. أعمل إيه ؟ هه ؟ إيه إللى أعمله ؟

* القرد ينط على الأرض فجأة ويلتقط حجرا ويلقيه فوق رأس الفيل ثم يخرج من المسرح مطلقاً صرخة حادة.

القرد : إللى تعمله إنك تتلهى وتسكت وما تفلقنيش …

* ينهنه الفيل قليلاً ثم ينصرف إلى أعلى الشجرة.

الفيل : "ينهنه".

* يختفى جزء من ديكور الموز وتبقى أجزاء قليلة.
* صوت من خارج المسرح "توت فش فش فش".
* يدخل طابور من الأرانب الصغيرة كأنهم يلعبون لعبة قطار السكة الحديد.

الأرنب : توت ……. فش فش فش يا وابور يا مولع … حط الفحم وباقول لك ولع حط الفحم.

* تمشى بجوارهم الأرنبة الأم وهى تحمل أرنباً صغيراً مولوداً.
* الأم تحرك أذنيها على إيقاع المشى. وتصفق بهما لأن يديها مشغولتان بحمل الأرنب الصغير.

الأم : واحد اثنين
شمال يمين
ثنـى فـرد
يالله يا ورد
ثنـى مــد
شـدوا جـد الأرانب : حط الفحم
حط الفحم
حط الفحم
حط الفحم
حط الفحم
حط الفحم

* يتضح أن الأرانب يشدون حبلاً وراءهم.
* ويخرجون من المسرح ويتركون الحبل مشدوداً دون أن يظهر الشئ الذى يشدونه به.
* أصواتهم لا تزال تصل من خارج المسرح.

أصوات الأرانب: هيلا هوب … هيلا هوب.

* يدخل الفيل وينظر إلى الحبل المشدود ويلعب عليه حركات بهلونانية .. وبعد لحطة ينتهى الحبل ويظهر الشئ المشدود بالحبل فإذا به فرن أسود له مدخنة تخرج دخاناً رمادياً.
* يقع الفيل على هذا الفرن فيلسعه فيهب صارخاً من اللسعة.

الفيل : آى .. إيه ده ؟ مين ؟ عشان إيه ؟
وإزاى ده ؟ يحصل ليه ؟


* ترجع الأرانب الصغار وأمهم دفعة واحدة وينظرون إلى الفيل ويضحكون.

الأرانب : ها ها ها ها ها ها.
الأم : عيب ياولاد.

* الفيل يتأمل الفرن باهتمام.
* تتجمع الأرانب الصغار حول بعض فى جانب المسرح.

الفيل : ده إيه ده يا جماعة ده ؟
الأرانب : ده وابور ومولع … مليان فحم وتملى مولع … مليان فحم.
الأم : بس ياولاد .. "للفيل" ده يا حبيبى يبقى فرن .. جايبينه نشوى فيه بطاطا.
الأرانب : وح نشوى بطاطا .. بنار الفرن .. طعم الشوكالاطة .. بنار الفرن …
الأم : يالله يا حبايبى …

* الأرانب الصغار يمسكون بالحبل ويبدأون فى الشد مرة أخرى.
* الأم تبدأ فى التحرك معهم وهى تصفق لهم على الواحدة.

الأرانب : ……….. هيلا هوب
الأم : ح اديكم نايبى ..
الأرانب : …………….. هيلا هوب

* الفيل واقف مبلم وسارح يلاحظ أنهم بدأوا فى الإنصراف فيسرع خلفهم وينادى.

الفيل : خالة …….. يا خالة ……..

* الأم تتوقف بملل ومضايقة معها كل الموكب.

الأم : نعم. ؟
الفيل : ده فرن ؟
الأم : "بسخرية" لأ …. تلاجة …
الفيل : "بجدية" لأ … ده مش تلاجة …
الأم : بلاش …….. ده حوت ..
الفيل : حوت ده … لأ مش حوت ..

* الأم تصرخ بعصبية فتفزع الأرانب ويتجمعون حول الفرن فى جانب المسرح


الأم : ولما انت عارف انه مش تلاجة
ولما انت عارف انه مش حوت
ولما أنا باقول لك من الصبح إنه فرن بتقلب دماغى ليه بالأسئلة دى كلها "لأولادها" يالله يا حبايبى …


* يبدأون فى الشد مرة أخرى ويتحرك الجميع.

الأرانب : هيلا هوب …..

* الفيل يجرى خلف الأرنبة الأم ويستوقفها.

الفيل : معلهش يا خالة ما تزعليش منى …. بس الفرن ده …. الفرن بيعملوا بيه إيه كمان ؟
الأم : يخبزوا فيه.
الفيل : إيه مثلاً ؟
الأم : فطير.
الفيل : وبسكويت ؟
الأم : مثلاً …
الفيل : وبتجيبوا منين البسكويت عشان تخبزوه ؟
الأم : بنعجن له عجينة.
الفيل : وازاى بتتعجن العجينة ؟

* يظهر أمامها ماجور.

الأم : سهل قوى … تستعمل المقادير الآتية :

* يظهر أمامها فنجانان
* تضع الطفل على الأرض وتأخذ الفنجانان وتصبهما فى الماجور.
* الطفل يبدأ فى البكاء.
* الأم تحمل الطفل فيسكت.

الأم : فنجالين دقيق.
الطفل : واااا ء ………..

* يظهر فنجانان آخران.
* الأم تضع الطفل على الأرض لتصبهما فى الماجور.

الأم : وفنجالين لبن ..

* الطفل يعود إلى البكاء

الطفل : و ااااااا ء

* الأم تحمل الطفل فيسكت.
* تظهر ثلاث بيضات.

* تضع الطفل على الأرض فيعود إلى البكاء ولكنها تتركه حتى تكسر البيضات الثلاث فى الماجور. الطفل يكاد يختنق من البكاء فتحمله الأم بيد وتلقى بالبيضة دون كسر فى الماجور.

الأم : وثلاث بيضات … آدى واحدة ……
الطفل : و ااااااا ء
الأم : والتانية …..
الطفل : و ااااااا ء واء .. واء …. "يكاد يختنق"
الأم : والثالثة.

* الأم تحاول تهنين الطفل وتهزه ليسكت ولكنه لا يسكت ويظل يصرخ بصوت مرتفع.
* الفيل يحاول أن ينتظر حتى يسكت الطفل وتعود الأم إلى كلامها ولكن الطفل لا يسكت.

الطفل : وااااا ء
وااااا ء
وااااا ء
[right]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/group.php?gid=134822936560981
admin
Admin
Admin
admin


ذكر
عدد المساهمات : 2245
نقاط : 4031
تاريخ التسجيل : 14/05/2009
الموقع : تنمية مهارات العمل الاعلامى

صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال Empty
مُساهمةموضوع: رد: صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال   صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالجمعة 24 يوليو 2009 - 9:55

الفيل يستزيد الأم من الكلام.
* الأم ترد بصوت منخفض بلهجة أبلة نظيرة فى الراديو.
* طول الفقرة التالية المناقشة دائرة بين الأم والفيل والطفل يبكى بلا انقطاع والأم تهزه وهى تتكلم بلا فائدة.

الفيل : وبعدين
ولكن الفيل لا يسمعها بسبب ارتفاع بكاء الطفل.
الأم : تخلط الكميات جيداً
الفيل : "بصوت عال" بتقولى إيه ؟
الأم : "بصوت عال" تخلط الكميات جيداً … وعشان العجينة تنفش وتبقى حلوة .. لازم نضيف عليها شوية بيكربونات ..

الفيل : "بصوت عال" وده يبقى ايه البيكربونات ده ؟

الأم : "بصوت عال" أ وووووه .. مسحوق أبيض كده.

الفيل : "بصوت عال" ويعنى إيه مسحوق أبيض ؟
"وأخيرا".
الأم : "بصوت عال" اللهم طولك يا روح .. مسحوق أبيض اسمه بيكربونات .. وبيستعملوه دوا كمان.


* الطفل يهدأ قليلاً قليلاً.
* الفيل سارح فى مسألة الدواء.
* يخرج الفيل من سرحانه كالقنبلة.

الفيل : "بصوت مرتفع" هو الدوا بيتحط فى البسكويت ؟
الأم : الأم تسكته خوفاً من إزعاج الطفل .
هس ……….

الفيل : "هامساً" هو الدوا بيتحط فى البسكويت كمان ؟
الأم : "هامسة" يا سلام عليك .. ده عشان العجينة تطلع كويسة.
الفيل : "هامساً ومفكراً" آه .. وتطلع إيه العجينة دى ؟

* الأم تنفجر غاضبة وتنسى الهمس .. وتلقى بالطفل على الأرض وتهجم على الفيل.
* زيطة فظيعة من الأم والأرانب والطفل

الأم : "بغضب وزعيق" ما أنا لسه قايلالك يا فيل يا رزيل يا سئيل إنها من الدقيق واللبن والبيض.

الفيل : "متقهقراً أمامها" والبيكربونات ؟

* يظهر الماجور مرة أخرى.
* تحمله الأم وتقلبه فوق رأس الفيل.

الأم : آه يا نارى .. ده انت تفرس .. العجينة أهه. خد .. عشان تبطل الغلبة الفاضية بتاعتك.


* الأطفال يصيحون "توت".

الأرانب : توت …

* ينطلق الفرن مثل قطار حقيقى ومن خلفه عربات صغيرة يقفز فيها الأرانب وأمهم وينطلقون بسرعة إلى خارج المسرح.

الأرانب : يا وابور يا مولع
حط الفحم
وباقول لك ولع
حط الفحم

"يتلاشى صوتهم وصوت القطار"
* الفيل وحده .. مع صوت نفخ وذرات دقيق تتطاير حوله ..
* الفيل يكح .. ويبكى.
* يظهر ديكور من أشجار البرتقال.
* تدخل الزرافة.
* الزرافة عبارة عن رقبة طويلة تكملها أيد بشرية تحمل راديو ترانزستور.
* الزرافة تستمع إلى أغنية عاطفية بانسجام وهيام.

الراديو : "يغنى" آه.
خلاص اموت
قربت اموت
أنا اهه باموت
أنا مت فعلاً
أنا مت جداً
جداً جداً
من كتر الحب ..

* مع تأوهات الزرافة ينهض الفيل ويذهب إليها ويتأملها قليلاً.

الزرافة : "تتأوه"
الفيل : انتى ليه .. رقبتك طويلة كده ؟
الراديو : "مغنياً" من كتر ظرفك يا ظرافة ..

* الزرافة تفتح حقيبتها وتخرج منها مرآة تنظر فيها لنفسها بدلال وهى تعدل شعرها.

الزرافة : وشى بيحمر …
الراديو : "يغنى" ح ينقلونى ع القرافة.
الزرافة : لأ …….. بعد الشر.
الراديو : "يغنى" ميت …………. م الحب …

* الزرافة تتنهد وتدندن بهمهمة مع لازمة الأغنية.
* الفيل ناظر إلى أعلى يتأمل رأسها.

الزرافة : "تنهدات ….. تأوهات … همهمات"
الفيل : وليه بقى كمان …… راسك
الزرافة : "دندنة وهمهمة"
الفيل : صغيرة قوى قوى بالشكل ده ؟ هه ؟ هه ؟ … هه ؟ ..
الزرافة : أرجوك .. ما تزعجنيش .. لأنى سرحانة فى المزيكة "تهمهم".
الفيل : مزيكة نوعها إيه ؟.
الزرافة : لحن عاطفى
الفيل : هو اللحن العاطفى يبقى حاجة تانية غير اللحن الحزاينى ؟. والا هم الاتنين نفس الشئ ؟

* الزرافة تغلق الراديو بعصبية ورقبتها تتقلص وتقصر وتطول من الغضب.

الزرافة : دى غباوة إيه دى ؟
الفيل : طب لو سمحتى قوليلى .. تعرفى التمساح بياكل إيه ع العشا؟
الزرافة : بقى كده ..
بقى انت مصمم تفور دمى ..
لازم أوريلك ..
الفيل : خلاص خلاص ما تزعليش .. بس قوليلى باختصار
ليه رقبتك طويلة قوى قوى كده ؟

* الزرافة تنفعل على الفيل وتفقد صوابها …
* تضربه على رأسه بالراديو الترانزستور فينفتح الراديو على مذهب الأغنية العاطفية وتنصرف.

الزرافة : رقبتى ؟ ……. رقبتى ؟
أصل انت ولد مش كويس … واحد مش مؤدب … و .. و .. وفظيع كمان .. خد
الفيل : آآآ … خ

* صوت الراديو يبتعد ولا يبقى إلا الفيل وحده وهو ينهنه من أثر الضربة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/group.php?gid=134822936560981
admin
Admin
Admin
admin


ذكر
عدد المساهمات : 2245
نقاط : 4031
تاريخ التسجيل : 14/05/2009
الموقع : تنمية مهارات العمل الاعلامى

صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال Empty
مُساهمةموضوع: رد: صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال   صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال I_icon_minitimeالجمعة 24 يوليو 2009 - 9:58

الفيل النونو
المشهد الثانى

* بعد انتهاء المشهد الأول يكون الكادر مظلماً ..
* يظهر الفيل ويفتح أمامه ديكور جبل يبدأ فى الصعود عليه مع أغنية.

الفيل : "فوق إحدى القمم"
محلا السفر ويا سعد اللى يسافر
الله أكبر .. أما منظر مدهش
عجبنى تحت .. وفوق عجبنى زيادة ..
يا سلام لو أقدر أرسمه "وقفة قصيرة"
أيوه صحيح لكن بقى التمساح بيأكل إيه ع العشا ؟

* ينزل من القمة ويبدأ فى تسلق الجبل الثانى الذى يفتح أمامه مثل الأول.

الفيل : صعب الطلوع .. عاوز جسم رقيق أما النزول ده لعبة بالنسبة لى.

* يتدحرج من الناحية الأخرى.
* يظهر ديكور الجبل الثالث بنفس الطريقة.
* الفيل يجلس ويخرج بالوناً من المخلة وينفخه.

الفيل : مين اللى قال إن النزول أسهل حتى النزول يا أخوانا مش لعبة

* البالون ينتفخ ويرفع الفيل إلى القمة الثالثة على أغنية التماسيح فيعبر من القمة ويخرج من المسرح.

الفيل : والآن ….. إلى الأمام
"يغنى"
بعيد قوى ف قلب المجاهل
هناك ورا الجبل الكبير
بيجرى نهر عظيم وهايل
وعايمة فيه طوابير طوابير
تماسيح بتبرق وتلعلط ما بين عيدان هايشة ونامية فى المية تلعب وتبلبط


* ديكور أشجار جميز .. وبجوارها بحيرة صافية.

الفيل : أنا جعت بعد المشى ده كله ح اقعد هنا … آكل وارتاح

* يشرع فى الجلوس ويستعد للأكل.
* يسمع صوت من بعيد على هيئة صدى.

الصوت : اغسل ايدك قبل الأكل .. وبعده كويس واتمضمض …

* فيذهب إلى البحيرة ويغسل يديه مخرجاً رغاوى صابون كثيرة تملأ منطقة البحيرة.

الفيل : أيوه الأول أغسل ايدى
وآدى بحيرة جميلة يا سيدى
اغسل … اغسل …… اغسل …… اغسل
نشف … نشف ….. نشف …… نشف …
اقعد بقى كل ………. هم هم هم

* "يفتح المخلة".
* ثم يجلس ويأكل.

سندوتش كبدة .. هم هم
وعلبة فول بزبدة ……… هم هم
وحتة جبنة "بيضة" ……. هم هم
ومعاهم كام بيضة ……. هم هم
ورغيفين تلاتة …….. هم هم


* يذهب إلى البحيرة مرة أخرى ويغسل يده وينشفها.

الفيل : "بطفولة" كلت خلاص ياحلوللى
ح اغسل ايدى واحلى
اغسل .. اغسل .. اغسل .. اغسل ..
نشف … نشف …. نشف …. نشف ….

* يعود إلى المخلة ويأكل الكراملة والشكولاتة ويرمى الورق على الأرض وينصرف.

الفيل : الكراملة …… هم هم هم
والشكولاتة …… هم هم هم
ويالله يا عم.

* يمشى قليلاً ولكنه يرى سلة مهملات مكتوب عليها "حافظوا على نظافة غابتكم".
* يقرأ .. ويتذكر صوت البلبل وهو ينصحه .. الصوت يأتى من بعيد.
* يحود فيجمع الأوراق ويرميها فى السلة.

الصوت : خليك عاقل طول السكة وبلاش ترمى ورق ع الأرض.
الفيل : أيوه صحيح
خلينى عاقل طول السكة
وبلاش أرمى ورق ع الأرض

* الفيل يتوقف قليلاً.
* ثم ينصرف.

الفيل : "وقفة صغيرة"
بس التمساح
أيوه التمساح
بياكل إيه ع العشا ؟

* ديكور لسهل ملئ بالأزهار يدخل الفيل . فيعجب بالأزهار.
* يجد رشاشة فيحملها ويبدأ فى سقى الأزهار.

الفيل : يسعد صباحكوا يا وردايات يا حبايبى
يا مفتحين وكلكم حلوين
ح اسقيكو بالرشاشة "يرشهم" …….. واشرب حبة

* يقرب الرشاشة من فمه ولكنه يسمع الصوت.

الصوت : اوعى تشرب من كباية حد

* يبدأ فى اللعب.

الفيل : أيوه …. فعلاً .. دى كباية الورد
أشرب أنا بقى من كبايتى
وألعب هنا جنبيكم حبة
والصبح أروح للتمساح.

* ولكنه يسمع الصوت.

الصوت : اوعى تأجل عمل اليوم للغد

* يحمل مخلته ويبدأ فى التحرك.

الفيل : مش راح أأجل عمل اليوم للغد
إلى اللقاء يا ورداتى العزاز
وإلى الأمام يا فيل تقدم
شوف التمساح
أيوه التمساح
بياكل إيه ع العشا

* مزيد من الجبال التى تردد الصدى ..

الصدى : بياكل إيه ….
بياكل إيه ….
إيه ……
إيه ……


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/group.php?gid=134822936560981
 
صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 2)مسرحية للاطفال
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 1)مسرحية الفيل النونو
» صلاح جاهين الإنسان والفنان ( 1)
» صلاح جاهين الإنسان والفنان (الفيل النونو المشهد الاخير)
» صلاح جاهين
» صلاح جاهين ذلك العبقرى

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
نبتدى منين الـحكاية :: منتدى الشعر والشعراء-
انتقل الى: