نبتدى منين الـحكاية
اهلا وسهلا بك ضيفا عزيزا على المنتدى ويشرفنا ان تقوم بالتسجيل لتساهم معنا فى بناء صرح ثقافى ينتفع به الجميع
عبد الفتاح غنيم
نبتدى منين الـحكاية
اهلا وسهلا بك ضيفا عزيزا على المنتدى ويشرفنا ان تقوم بالتسجيل لتساهم معنا فى بناء صرح ثقافى ينتفع به الجميع
عبد الفتاح غنيم
نبتدى منين الـحكاية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


 
الرئيسيةالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» اخون زوجي مع حبيبي السابق... وأكاد انهار !!!
ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالأربعاء 14 يوليو 2021 - 17:02 من طرف admin

» مات النبى ومات الصَّحابه
ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالأربعاء 14 يوليو 2021 - 17:00 من طرف admin

» فضل الأطعمة التى يحتاجها الجسم بعد الانتهاء من ممارسة الرياضة،
ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالأحد 14 يونيو 2020 - 16:02 من طرف admin

» لازم نرجع ونستغفر لعل الرب يتقبِّل
ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالجمعة 28 يونيو 2019 - 8:53 من طرف مستر/عطيه الخضرى

» صباحك(127)
ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالخميس 28 مارس 2019 - 18:30 من طرف د. محمد عبد المطلب جاد

» صباحك(128)
ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالخميس 28 مارس 2019 - 18:28 من طرف د. محمد عبد المطلب جاد

» يا ايها العام اللى عَدَّه
ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالثلاثاء 2 يناير 2018 - 5:48 من طرف مستر/عطيه الخضرى

» خذينى إليكِ(7)
ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالإثنين 11 ديسمبر 2017 - 6:16 من طرف admin

» برج الحمـــــــــــــــــــــــــــــــــــل
ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالثلاثاء 28 فبراير 2017 - 0:22 من طرف admin

المواضيع الأكثر نشاطاً
أجمل ما قيل فى حب رسول الله
رجل فى غرفة نومى (حلقة الاربعاء26/10/2011)
برنامج (نبتدى منين الحكاية )
احترمه ولا احبه!!! واخونه!!!حلقة 7/76/2010
يوميات اتنين متزوجين
ام زوجى اغتصبت عذريتى حلقة الاربعاء 26/5/2010
زوجى صفر على عشرة فى اختبار الثقة (كيد النسا 1)الاربعاء 7/3/2012
حملت سفاحا واخاف ان يكون الابن شبيها لابيه الحقيقى (الحلقة القادمة )
قلبى يحترق لان امى تقتل حبى(حلقة الاربعاء 22/8/2012)
هل أكون له زوجة ثانيةلانه تستر على ويقول انه يحبنى ؟

 

 ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010

اذهب الى الأسفل 
3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
admin
Admin
Admin
admin


ذكر
عدد المساهمات : 2245
نقاط : 4031
تاريخ التسجيل : 14/05/2009
الموقع : تنمية مهارات العمل الاعلامى

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالإثنين 13 ديسمبر 2010 - 12:55

قلبى على بنتى انفطر (محافظة الشرقية )

ابنتى قالت لى 00ماما 00انا عاوزه عريس يا ماما
نزلت هذه الكلمات مثل الصاعقة على 00كانت صدمة لى 00مع أن المفروض أن كل أم تفرح لما تسمع هذا الكلام من واحد من عيالها 00لكن سبب الصدمة كان أن هذه الكلمة ما خرجت من ولد ولكن هى خرجت من البنت
انعقد لسانى ولم استطيع ان ارد على ابنتى دارت بى الدنيا ورحت اتكلم مع نفسى00 طيب لو ولد هانروح ونخطب 00له لكن دى بنت 00واجيب لبنتى عريس ازاى
وقفت البنت بجوارى وامسكتنى من كتفى وهزتنى بشده وقالت لى ارجوكى بصى لى يا ماما انا مش كبرت 00مش انا فى سن الجواز00 مش انا حلوة وامورة ياماما00 انا اقدر اتحمل مسئولية بيت00 واقدر اخلف صبيان وبنات 00واقدر اربيهم ياماما00 انا سنى 24 سنة 00خلاص كل ابنات زميلاتى وصاحباتى اتجوزوا 00وخلفوا وبقوا صاحبات بيوت00 يا ماما انا تعبانه00 وباتعب اكتر لما باشوف واحدة زميلتى راكبه مع جوزها العربية او خارجين يتمشوا 00 انت ليه يا ماما مش حاسه بيه 00انا تعبانه يا ماما
ياماما انا عاوزة عريس لازم يبقى لى عريس 00 ولازم تجبيولى عريس
تقول الام : نزل كلام بنتى على كالصاعقة ورحت انظر اليها واتفرس فى ملامحها وفى كل شئ فيها وجدتها بنت احلى واجمل من كل البنات00 واصابنى شبه ذهول من رغبة ابنتى الصريحة والواضحة فى الزواج 00ووماذا افعل00؟ وكيف اتصرف ؟ هل اخبر ابوها برغبتها فى الزواج؟ وماذا اقول له؟. وكيف اقول له؟ بنتك تعبانه وعاوزة تتجوز؟ هو ده حقها 00وده سنها00 وصحيح كل زميلاتها اتجوزوا الا هى 00وكل صاحباتها وصديقاتها اتجوزوا الا هى00 طب اعمل ايه ؟
ثم صرخت البنت فى وجهى يا ماما انا مش باهزر انا عاوزه اتجوز فاهمه يعنى ايه عاوزة اتجوز
المصيبة يا امى لتكونى مش فاهمانى يا ماما انا كبرت ارجوكى يا امى حسى بيه حسى بالالام اللى جوايا
تقول الام وقفت وصرخت فى وجهها وقلت لها : خلاص انت اتكلمتى لكن انا اجيب لك عريس منين وازاى ؟ لازم العريس هو اللى ييجى
بكت البنت والقت بنفسها فى حضنى وقالت انت يا ماما فاكره انى مش فاهمه00 انا فاهمه وعارفه كل حاجه 00عارفة انت لما بابا بيسافر وبيوحشك 00ولما ييجى من السفر بتبقى هتكليه00 وفاهمه انت ليه كل ليله بتخشى تنامى مع بابا وتقفلى عليكى انت وبابا00يا ماما انا فاهمه00 ياماما ارجوكى راعى مشاعرى 00راعى احاسيسى 00 يا ماما انا تعبانه00 يا ماما هوه اللى باطلبه ده مش من حقى00 انتم ليه مش فاهمينى ومش حاسين بيه00 محتاجه يبقى لى راجل00 اخاف عليه ويخاف عليه 00يحبنى واحبه 00 يهتم بيه واهتم بيه00 يسافر ويرجع يلاقينى مستنياه ومشتاقه ليه سامحينى يا ماما انا ما عنديش حد افضفض له الا انت00 ومين هيسمعنى ويحس بيه الا انت 00 بصى يا ماما00 بصى هو انا فيه حاجه وحشه 00ارجوكى افهمينى وقدرى مشاعرى انا فعلا محتاجه اتجوز محتاجه احب واتحب 00مسكتها بشده وقلت لها خلاص فهمت
قالت لى لا لا .. ما فهمتيني .. و لا حسيتي باللي بأحسه انا يا امى حاسه بالقهر

أنتي عايشه في نعيم .. أنا أشوفك كل يوم تخرجى مع بابا .. و أنا محرومه من الخروج .
تحسبيني مش فاهمه لا يا ماما انا فاهمه كل حاجه
انا أعرف شعورك واحاسيسك لما بتكونى قاعده مع بابا
" خلاص يا بنيتي ... فهمتك " ...
وقربت منى و قالت :
يا ماما أنتي أكيد عارفه مشاعر أي بنت في عمري .. و أنا ما طلبت شيء خطاء ..
انا طالبه عريس
عزيزى عبد الفتاح غنيم تتصرف ازاى وتقول لها ايه وياريت مستمعيك ومستمعاتك الافاضل يعرفونى اتكلم مع بنتى ازاى ؟
واتصرف معاها ازاى ؟
البنت فاهمه زى ماحنابنجيب لها كل حاجه يبقى لازم احنا كمان اللى نجيب لها عريس
هو انا باكون لما ادخل اودتى مع ابوها انا حاسة ان بنتى واخده بالها قوى من علاقتى بابوها انا تعبانه ارجوك يا ريت تقدم الحلقة بسرعة علشان تعرفونى اتصثرف مع بنتى ازاى واتصرف مع ابوها ازاى لما بتكون موجوده
التوقيع قلبى على بنتى انفطر
محافظة الشرقية


_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/group.php?gid=134822936560981
محمد فوزى البلقينى
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
محمد فوزى البلقينى


ذكر
عدد المساهمات : 17662
نقاط : 34130
تاريخ التسجيل : 03/10/2009
العمر : 70

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالإثنين 13 ديسمبر 2010 - 16:56

وصلت الرساله المحكمه اتنورت فاض بها الكيل والثمره نضجتوطالبه الاكاله كما يقول ابن البلد ولما لاتساعديها بشتى الطرق اليس من حق الولد الذكر ان يطلب من والديه ان يتزوج لماذا
نندهش ونتعجب من مطلب شرعى ومطلب يؤمن ابنتنا من الوقوع فى الخطئيه والحرام
حاولى بكل الطرق ان تساعدين ابنتك فى الستر فى الحلال مع الاخذ فى الاعتبار اننا لن نزوجها اى جوازه والسلام ولكن علينا ان نختار المناسب والمكافىء لها وبطريقه شيك نحافظ
بها على ماء وجهنا بيقدر المستطاع المثل يقول
اخطب لبنتك وما تخطب لابنك ارى ان الدهشه والتعجب بدأ يظهر على وجوهكم اليست السيده
الفاضله العفيفه والشريفه امنا خديجه هى التى خطبت الرسول الحبيب محمد صلى الله عليه
وسلم ولكن عن طريق صديقتها المخلصه وهى الشريفه بنت الاشراف والغنيه وصاحبه اكبر
تجاره اسمع من يقول هذه هى خديجه وهذا هو محمد اقول لكم اليس لنا فيهم القدوه الحسنه
اننى اعرف رجل صالح هو الذى زوج اولاده الجمال جدا والمودبين جدا كان يصلى فى المسجد
ويصاحب الشباب المتدين وكان يحبهم فى الله وكان لايستحى ان يقول للشاب التقى الورع
لدى ثلاث بنات وارغب فى ان تكون زوجا لاحدهن وبطريقه شيك يأتى الولد الصالح ليشرب الشاى معه ليرى البنات ويختار ما اتفق هواءه معها ليس هذاعيب ولا حرام وبناته الان فى ارغب
النعم والثلاث رجال من انقى واشهم واجدع الرجال حاولى ان تكون هناك زيارات للاقرباء والاصدقاء والمعارف المشاركه الاجتماعيه مطلوبه وليت البنت تعمل ليرؤاها الناس
اللهم ارزقها الزوج الصالح وعليها بدعاء الزواج المأثور عن الصالحين وسيزيل صفحتى بهذا الدعاء ان شاء الله رب العالمين******************************************[b]

_________________
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد فوزى البلقينى
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
محمد فوزى البلقينى


ذكر
عدد المساهمات : 17662
نقاط : 34130
تاريخ التسجيل : 03/10/2009
العمر : 70

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالإثنين 13 ديسمبر 2010 - 17:01

دعاء تيسير الزواج
دعاء تيسير الزواج

دعاء تيسير الزواج دعاء( أفضل دعاء زوج هنا )

دعاء لتيسير الزواج
------
> > صلاة ركعتين لله ثم الدعاء :

(رب إني لما أنزلت إلي من خير فقير 24) القصص

اللهم هب لي من لدنك زوجا' (زوجة) هينا' لينا' مرفوعا' ذكره في السماء والأرض وأرزقني منه (منها) ذرية طيبة عاجلا' غير اّجل إنك سميع الدعاء.

اللهم إرزقني فلانا' (فلانة) زوجا' (زوجة) لي إنك علي كل شيء قدير.

دعاء تيسير الزواج

· اللهم بحق قولك (والله يرزق من يشاء بغير حساب 212) البقرة ، وبحق قولك (إن الله علي كل شيء قدير 20) البقرة ،
وقولك الحق (بديع السموات والأرض وإذا قضي أمرا' فإنما يقول له كن فيكون 117) البقرة ، اللهم اجمع بيني وبين فلان (فلانة)
بالحق وافتح بيننا بالحق وأنت الفتاح العليم وقولك: (فاطر السموات والأرض جعل لكم من أنفسكم أزواجا' 11) الشوري، ارزقني زوجا' (زوجة) تقر به عيني وتقر بي عينه.

· اللهم إني أعوذ بك من بوار الأيم وتأخر الزواج وبطئه وأسألك أن ترزقني خيرا' مما أستحق من الزوج (الزوجة) ومما اّمل وأن تقنعني واهلي به (بها).

· اللهم حصن فرجي ويسر لي أمري وأكفني بحلالك عن حرامك وبفضلك عمن سواك.

· اللهم إنك تقدر ولا أقدر وتعلم ولا أعلم وأنت علام الغيوب والقادر، اللهم إن كنت تعلم في فلان (فلانة) خيرا' فزوجنيه وأقدره لي،
وإن كان في غيره خير لي في ديني ودنياي واّخرتي فاقدره لي.

· اللهم إني إستعففت فأغنني من فضلك بحق قولك تعالي (وليستعفف الذين لا يجدون نكاحا' حتي يغنيهم الله من فضله 33) النور.

· اللهم إرزقني الزوجة الصالحة إن أمرتها أطاعتني وإن نظرت إليها سرتني وإن أقسمت عليها أبرتني وإن غبت عنها حفظتني في نفسها ومالي.

· اللهم عجل بقبول دعوتنا.

· اللهم يا مطلع علي جميع حالاتنا اقض عنا جميع حاجتنا وتجاوز عن جميع سيئاتنا وزلاتنا وتقبل جميع حسناتنا وسامحنا، ونسألك
ربنا سبيل نجاتنا في حياتنا ومعادنا، اللهم يا مجيب الدعاء يا مغيث المستغيثين يا راحم الضعفاء أجب دعوتنا وعجل بقضاء حاجاتنا يا أرحم الراحمين.

وهذا دعاء مأثور عن بعض الصالحين
اللهم اني اسالك باني اشهد انك انت الذي لااله الاانت .. الاحد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا احد اقضي حاجتي .. انسي وحدتي .. فرج كربتي..اجعل لي رفيقا صالحا كي نسبحك كثيراونذكرك كثيرافانت بي بصير .يامجيب المضطر اذا دعاك..احلل عقدتي ..امن روعتي ..ياالهي من لي الجا اليه اذا لم الجا الي الركن الشديد الذي اذا دعا اجاب .هب لي من لدنك زوجا صالحا ..اجعل بيننا المودة والرحمة والسكن..فانت علي كل شي قدير .يامن قلت لشي كن فيكون..ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة ..وقنا عذاب النا وصلي اللهم علي سيدنا محمد وعلي اله وصحبه وسلم.
وعن اصل دعاء التيسير هذا يقول الشيخ المنجي: انه دعاء ماثور عن بعض الصالحين عندما كان هناك رجل صالح في ضيافة رجل عنده سبع بنات ولم تتزوج منهن واحدة، فقال له: انا ادلك علي بعض كلمات سمعتها من الصالحين وطرفا منها لبعض الصحابة والتابعين وعلمه الدعاء ثم يقول والد البنات السبع عن نفسه : والله لبركه هذا الدعاء مامر العام الا وبناتي جميعهن في بيوت ازواجهن.[b]

_________________
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد فوزى البلقينى
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
محمد فوزى البلقينى


ذكر
عدد المساهمات : 17662
نقاط : 34130
تاريخ التسجيل : 03/10/2009
العمر : 70

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالإثنين 13 ديسمبر 2010 - 17:07

الاعجـــــــــاز النبوي في دعاء الزواج ؟؟

عن عمرو بن شعيب عن ابيه عن جده عن النبى صلى الله عليه وسلم قال(اذا تزوج أحدكم
امرأة أو اشترى خادما فليقل :اللهم انى أسألك خيرها وخير ما جبلتها عليه وأعوذ بك
من شرها ومن شر ما جبلتها عليه واذا اشترى بعيرا فليأخذ بذروة سنامه وليقل مثل
ذلك)

قال ابو داوود زاد ابو سعيد "ثم يأخذ بناصيتها وليدع بالبركة فى المرأة
والخادم".كما انه يسن الدعاء للزوج وللزوجة وتهنئتهما بما ثبت عن النبى صلى الله
عليه وسلم فعن ابى هريرة رضى الله عنه ان النبى صلى الله عليه وسلم كان اذا رفأ
الانسان "اذا تزوج"قال "بارك الله لك وبارك عليك وجمع بينكما فى خير".وليتجنب
تهنئتهما بتهنئة الجاهلية وهى بالرفاء والبنين فليحذر المسلم من ذلك فعن عبدالله بن
محمد بن عقيل قال :تزوج عقيل بن ابى طالب فخرج علينا فقال بالرفاء والبنين فقال :لا
تقولوا ذلك فأن النبى صلى الله عليه وسلم قد نهانا عن ذلك وقال قولوا :بارك الله
لها فيك وبارك لك فيها.

اتعلمــــــــــــــــون لمــــــــــــــاذا.؟؟

ومانطق عن الهوى ان هو الا وحي يوحا نعم الله تعالى من علمه وادبه ..
كل يوم تتجلى حقائق جليه واضحه كاوضوح الشمس حكم جليه ولكن اين نحن منهــــــا ..

اثبتت الدراست العلميه ان الفص الامامي للدماغ انه المسئول الاول والمركز للانفعالات
والاحاسيس والعاطفه ..

ونذكر هنا قصة امريكي تعرض لحادث بسيط لم ينجم عنه اصابات جسيدة واخرج من المستشفى في
نفس اليوم ..
وتروي زوجته وتقول : بعد مرور شهر على الحادث لاحظة تغير واضح على سلوك الزوج الذي
اصبح يغلب عليه العدوانيه والكره والاجرام

وتكلم هو عن نفسه : اني لا أكن اي عاطفه لاسرتي واسطيع اناقتلهم الواحد تلو الاخر..
تبرع عدد من الاطباء لكشف غموض هذه التصرفات وبالتصوير المقطعي للدماغ ...
دهش الاطبااااء ..
السبب في هذه التصرفات انفصال الفص الامامي للدماغ ...


-(كلا لئن لم ينته لنسفعا بالناصية. ناصية كاذبة خاطئة)العلق15-16. الناصية هي
مقدمة راس الانسان عند منبت الشعر يستتر خلفها الفص الامامي للدماغ وبالتحديد
القشره الامامية الجبهية التي تمثل الجزء الاكبر من الفص الامامي للمخ. ترتبط
وظيفتها بتكوين شخصية الفرد كما لها تاثير في تحديد المبادرة والتمييز .

لقد اظهرت الدراسات بان تلك القشرة الامامية الواقعة خلف الجبهه-الناصية- هي
الموجهه لبعض تصرفات الانسان مثل الصدق والكذب والصواب والخطاء واصدار القرار,
فاعتبر العلماء بان ذلك الجزء من المخ هو المسؤول عن التصرفات الخاطئة والشريرة في
الانسان لاعتبارها مراكز التوجيه والانضباط للفرد. هنا تسائل علماء التشريح .ماذا
يحدث للانسان اذا ازيلت تلك القشرة اوتلفت بورم؟ فوجدوا ان تحطم هذة القشرة
الامامية يؤدي على انعدام القدرة على اتخاذ القرار والتمييز عند الانسان بحيث يفقد
الشعور بالمسؤولية والقدرة على التحمل مع تناقص في القدرات العقلية لديه.فوجه
الاعجاز هنا الاشارة الدقيقة على ان القشرة الامامية للمخ والمختفية مباشرة خلف
الناصية, هي مركز القرار عند الانسان وضبط التصرفات الصائبة والخاطئة والذي لم يكشف
النقاب عنه الا حديثا. بعد ان تكرر ذكر عقوبة الناصية المحرضة على ارتكاب الاثم في
القران الكريم

( يعرف المجرمون بسيماهم فيؤخذ بالنواصي والاقدام) الرحمن41
ياخواتي الاعــــــــــــــــزاء هدي نبوي عظيم وقران مجـــــــــيد ونحن عنه
غافلون..


اللهم صل وسلم وبارك على حبيبك ونبيك سيد الاولين والاخرين محمد بن عبد الله

صلوا على رسول الل[b]

_________________
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد فوزى البلقينى
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
محمد فوزى البلقينى


ذكر
عدد المساهمات : 17662
نقاط : 34130
تاريخ التسجيل : 03/10/2009
العمر : 70

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالإثنين 13 ديسمبر 2010 - 17:53

إن رأى الأب شاباً رضي فيه الدين والخلق .... فهل يتركه؟
يفترض في هذا الوالد إن أراد مصلحة ابنته وسعادتها
أن يتقدم إلى هذا الشاب ويخبره بأن لديه بنتاً
ويرغب في تزويجه بها
كما فعل شعيب مع سيدنا موسى عليهما السلام
(مع أن هناك بعض المؤرخين الإسلاميين يقولون بأن هذا الشيخ ليس شعيب)
وكما فعل الفاروق عمر عندما عرض حفصة على بعض الصحابة ومنهم
أبو بكر رضي الله عنهم اجمعين
لكنهم أحجموا عن الزواج بها لعلمهم بأن الرسول صلى الله عليه وسلم
كان قد تحدث بها لنفسه حتى تكون زوجة له ... وهذا ما كان
ولا أخفيك أنني شهدت بعض الحالات التي حدثت في مجتمعنا
وفي ضيعتنا بالذات ... إلا أنها نادرة الحدوث
وإن حدثت تتم بشكل غير مباشر ... وبالخفاء
لأن أبسط ما سيقال : بنتو قاعدة ع قلبو وبدو يخلص منها .
بنتو ما حدا عبيتقدملها ... وراح يعرضها على الناس منشان يتجوزوها
وهذه العبارات فيها انتقاص من قيمة الفتاة ... ومن أنوثتها وشخصيتها
حسب اعتقادي ... هذه عادات بالية وجاهلية
وتحتاج للكثير من الزمن والجهد والعناء
لتثقيف الناس وتوعيتهم وتهذيبهم
والله تعالى أعلم
__________________
.
.
اتق الله حيثمــــــــــــا كنت
واتبع السيئة الحسنة تمحها
وخالق الناس بخلق حسـن
.
ربِّ اغفر لي ولوالديَّ ربِّ ارحمهما كما ربياني صغيرا
[b]

_________________
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد فوزى البلقينى
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
محمد فوزى البلقينى


ذكر
عدد المساهمات : 17662
نقاط : 34130
تاريخ التسجيل : 03/10/2009
العمر : 70

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالإثنين 13 ديسمبر 2010 - 19:31

هذه البنت طالما طلبت الزواج تزوج ان شاء وحتى تزوج عليها بالصوم
من مطلق وصيه الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم0000000000000000
ايها الشباب من استطاع منكم الباءه ( القدره علىالزواج الماديه والنفسيه والجسديه)
فليتزوج فأنه اغض لبصر واحصن للفرج ومن لم يستطع فعليه
بالصوم فأنه له وجاء ( يعنى وقايه)
اذاالصوم يحد من الرغبه والشهوه صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم[b]

_________________
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد فوزى البلقينى
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
محمد فوزى البلقينى


ذكر
عدد المساهمات : 17662
نقاط : 34130
تاريخ التسجيل : 03/10/2009
العمر : 70

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالإثنين 13 ديسمبر 2010 - 19:43



مشكله المشاكل ان تتعرف الفتاه مبكرا على هرموناتها واجوارحها والسماء المفتوحه
والموباليات والاباحيه الفاضحه فى الدراما والفيديو كليب بكل مايوحى من ايحاءات ورجل
وامرأه يتعروا ومن خلفهم سرير كل هذا ساعد على انتشار ثقافات غريبه ومختلفه عن عاداتنا
وتقاليدنا /بالاضافه الى العنوسه وتأخر امكانيات الزواج وخروج المرأه الى العمل وجلوس المتزوجه
بجانب الغير متزوجه وحديث المكاتب الجرى عما يفعل ويدور فى غرف النوم مع الاخذ فى الاعتبار ان الشقق الضيقه والاسره التى تنام فى حجره واحده او الاسر المشتركه/ وهناك
من الاباء والامهات التى يفوتهم ان الاولاد يتلصصون على غرفه النومالى اخره00000000[b]

_________________
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
admin
Admin
Admin
admin


ذكر
عدد المساهمات : 2245
نقاط : 4031
تاريخ التسجيل : 14/05/2009
الموقع : تنمية مهارات العمل الاعلامى

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالإثنين 13 ديسمبر 2010 - 21:38

بارك الله فيك
انت يا سيدى طرقت كل جوانب الموضوع
والمحكمة اتنورت على الاخر

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/group.php?gid=134822936560981
محمد فوزى البلقينى
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
محمد فوزى البلقينى


ذكر
عدد المساهمات : 17662
نقاط : 34130
تاريخ التسجيل : 03/10/2009
العمر : 70

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالثلاثاء 14 ديسمبر 2010 - 4:46

ونعم المحكمه ياسيدى شكرا للسيد مستشار محمكه الاسره الدلتويه وطبيب الغرام
والشكر كل الشكرا لهيبه المحكمه وفكر وعداله المحكمه الاجتماعيه لاحرمنا الله من
اطلالتك وبرنامجك الذى يؤثرنا وحدد اقامتنا يوم الاربعاء ولو حضرتك ليك برنامج كل يوم يبقى ما هنخرج خالص عظيم حبى وخالص ودى وشكرى وامتنانى000000000000000000[b]

_________________
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد فوزى البلقينى
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
محمد فوزى البلقينى


ذكر
عدد المساهمات : 17662
نقاط : 34130
تاريخ التسجيل : 03/10/2009
العمر : 70

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالثلاثاء 14 ديسمبر 2010 - 20:01





لهذه الصفحه الاولويه والاهميه[b]

_________________
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
you and you




عدد المساهمات : 10
نقاط : 10
تاريخ التسجيل : 24/11/2010

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالأربعاء 15 ديسمبر 2010 - 14:52

هو بصراحه الموضوع ده صعب جدا وده يرجع لحجات كتير اولها البيت وده هو العامل الاساسي في انه يحصل كده انها زكرت من ضمن كلامها ان الوالد مسافر ولما بيرجع بيكون في اهتمام من الوالده بطريقه غير عاده ومن المفروض مي يحصل كده امامها علي الاقل انها بنت وبتحس باي مشاعر من ناحيه الام بالاخص لانه البنت عموما بتغير جدااا حتي لوكانت الي بتغير منها دي امها وكمان الام مش تبعتها او بمعني اصح مش حست الام بيها وحفظت علي مشاعرها من ناحيه ابوها وهي قاست ابوها وامها بزوجها وبكده بدات تحط امامها عنوان بدون تفسير او مواضيع بدون تفسير وبدات تقول ايه الي بيحصل وتكونت في فكرها موضوع بس مش في الفتره دي من المفروض ان الام كانت تحس بيها وتبدا تتكلم معاها علي انه صحبتها وتعرف هي بتفكر في ايه بس اكيد ده مش حصل (والنقطه التانيه ) وهي الاصحاب الي هما يعتبر الان اهم حاجه بالنسبه للشخص وبالاخص لو كان مش لاقي اهتمام من البيت ومش لاقي رعايه كافيه واكيد بداو يتكلموا مع بعض في مرحله الكليه وبالاخص لو في واحده مخطوبه فيهم اكيد بتقول بخرج مع خطيبي وبيفسحني وبيكلمني في التليفون وبيجيب ليه هدايا وده طبعا بيسير المشاعر عند كل اصحابها ويسلام لوكان في حد متكون عنده موضوع زي الي عندها وكمان يسوء الموضوع ويكبر لو كانوا اصحاب سوء وعاوزه تقضيها مع كل واحد شويه ومش همها اي حاجه ومش تفرق معاها جواز ولا غيره (والنقطه الثالثه ) الي هي وسائل الاعلام المختلف والنت وغيرها من الامور الي بتغير تفكير الاشخاص مش هنقول البنات بس واكيد الشباب بس بيكون البنات اكتر لانهم يعتبر مش لهم خلطه مع الناس اد الشباب وكمان هما بيقعدوا مع بعض ودي العن حاجه ان مجموعه فتيات تتجمع ويتكلموا في امور خاصه وبكده يبقه كل الحجات الي قيلت سببت عندها رغبه واشتياق في الزواج (((( ونحمد الله انها طلبته )) بدلا من كانت تقع في الخطيئه ونحمد الله مليون مره انه مش قالت لاحد من صحبتها ودلتها علي الطريق الغير صحيح
(أنتي عايشه في نعيم .. أنا أشوفك كل يوم تخرجى مع بابا .. و أنا محرومه من الخروج .
تحسبيني مش فاهمه لا يا ماما انا فاهمه كل حاجه ) وده دليل كبير علي انها بتابع كل تعاملات امها مع ولدها وكمان امها مش حاسه بيها وبالطريقه دي يحق لها انها تطلب الزواج بس للاسف الام مش عرفت تتعامل مع الموقف بشكل جيد من المفورض اول حاجه تعملها انها تهدي بنتها وبعد كده تسمع ليها وتكلمها بهدوء جدا وبعد كده تفكر ازاي تقنعها بالصبر
مش تقول انا بصيت في بنتي لقيتها مفيش اي بنت زيها وده غلط كبير جدا
بتكمل الغلط بغلط اكبر منه بس ندعي الله ان يوفق الابنه بالزوج الصالح الي يحفظها من الفته (( امين )) ويستر علي جميع بنات المسلمين (( امين ))
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
you and you




عدد المساهمات : 10
نقاط : 10
تاريخ التسجيل : 24/11/2010

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالأربعاء 15 ديسمبر 2010 - 14:52

هو بصراحه الموضوع ده صعب جدا وده يرجع لحجات كتير اولها البيت وده هو العامل الاساسي في انه يحصل كده انها زكرت من ضمن كلامها ان الوالد مسافر ولما بيرجع بيكون في اهتمام من الوالده بطريقه غير عاده ومن المفروض مي يحصل كده امامها علي الاقل انها بنت وبتحس باي مشاعر من ناحيه الام بالاخص لانه البنت عموما بتغير جدااا حتي لوكانت الي بتغير منها دي امها وكمان الام مش تبعتها او بمعني اصح مش حست الام بيها وحفظت علي مشاعرها من ناحيه ابوها وهي قاست ابوها وامها بزوجها وبكده بدات تحط امامها عنوان بدون تفسير او مواضيع بدون تفسير وبدات تقول ايه الي بيحصل وتكونت في فكرها موضوع بس مش في الفتره دي من المفروض ان الام كانت تحس بيها وتبدا تتكلم معاها علي انه صحبتها وتعرف هي بتفكر في ايه بس اكيد ده مش حصل (والنقطه التانيه ) وهي الاصحاب الي هما يعتبر الان اهم حاجه بالنسبه للشخص وبالاخص لو كان مش لاقي اهتمام من البيت ومش لاقي رعايه كافيه واكيد بداو يتكلموا مع بعض في مرحله الكليه وبالاخص لو في واحده مخطوبه فيهم اكيد بتقول بخرج مع خطيبي وبيفسحني وبيكلمني في التليفون وبيجيب ليه هدايا وده طبعا بيسير المشاعر عند كل اصحابها ويسلام لوكان في حد متكون عنده موضوع زي الي عندها وكمان يسوء الموضوع ويكبر لو كانوا اصحاب سوء وعاوزه تقضيها مع كل واحد شويه ومش همها اي حاجه ومش تفرق معاها جواز ولا غيره (والنقطه الثالثه ) الي هي وسائل الاعلام المختلف والنت وغيرها من الامور الي بتغير تفكير الاشخاص مش هنقول البنات بس واكيد الشباب بس بيكون البنات اكتر لانهم يعتبر مش لهم خلطه مع الناس اد الشباب وكمان هما بيقعدوا مع بعض ودي العن حاجه ان مجموعه فتيات تتجمع ويتكلموا في امور خاصه وبكده يبقه كل الحجات الي قيلت سببت عندها رغبه واشتياق في الزواج (((( ونحمد الله انها طلبته )) بدلا من كانت تقع في الخطيئه ونحمد الله مليون مره انه مش قالت لاحد من صحبتها ودلتها علي الطريق الغير صحيح
(أنتي عايشه في نعيم .. أنا أشوفك كل يوم تخرجى مع بابا .. و أنا محرومه من الخروج .
تحسبيني مش فاهمه لا يا ماما انا فاهمه كل حاجه ) وده دليل كبير علي انها بتابع كل تعاملات امها مع ولدها وكمان امها مش حاسه بيها وبالطريقه دي يحق لها انها تطلب الزواج بس للاسف الام مش عرفت تتعامل مع الموقف بشكل جيد من المفورض اول حاجه تعملها انها تهدي بنتها وبعد كده تسمع ليها وتكلمها بهدوء جدا وبعد كده تفكر ازاي تقنعها بالصبر
مش تقول انا بصيت في بنتي لقيتها مفيش اي بنت زيها وده غلط كبير جدا
بتكمل الغلط بغلط اكبر منه بس ندعي الله ان يوفق الابنه بالزوج الصالح الي يحفظها من الفته (( امين )) ويستر علي جميع بنات المسلمين (( امين ))
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
????
زائر




ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالخميس 16 ديسمبر 2010 - 14:45

استمعت الى حلقة يوم الاربعاء على الهواء
يصراحة انت استاذ الاساتذة اولا الموضوع جرئ جدا ثانيا العرض اكثر من رايع ثالثا الحرية الممنوحة للمتحدث والمشارك كبيرة وبدون قلق او توتر او استعجال خامسا المشاركين فى المداخلات التليفونية كانو تلقائيين واكثر من رائعين وطبعا الزعيم الكبير بابا محمد فوزى وبابا نبيل وماما امينة وايمان كلهم افاضل وكانوا على قدر المشئولية
فعلا اصعب مشكلة تقابل البنت ان اتها وصاحباتها وصديقاتها وجيرانها يتجوزوا وهى لاه االموت اهون على البنت من لحظات الانتظار فمبالك سيدى اذا كان الانتظار لسنوات
الله يكون فى عون كل بنت قاعدة وحاطه ايدها على خدها واياريت تشوفولى عريس انا فعلا عاوزه اتجوز
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد فوزى البلقينى
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
محمد فوزى البلقينى


ذكر
عدد المساهمات : 17662
نقاط : 34130
تاريخ التسجيل : 03/10/2009
العمر : 70

ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010   ابنتى قالت لى :ماما  انا عاوزه عريس   حلقة الاربعاء 15 /12/2010 I_icon_minitimeالخميس 16 ديسمبر 2010 - 14:50




شكرا لابنتى الجميله جدا الجميله ناديه وياريت تحاولى تتصلى يوم الاربعاء
لنسمع ارئك انا عندى احساس انك ممكن تقدم اضافات كثيره خالص شكرى واحترامى ايتها
الجميله والفاضله[b]

_________________
المشرف العام لمنتدى عالم بلا حدود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
ابنتى قالت لى :ماما انا عاوزه عريس حلقة الاربعاء 15 /12/2010
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
نبتدى منين الـحكاية :: حلقات برنامج ( نبتدى منين الحكاية) بدأ فى ابريل 1995 :: حلقات البرنامج على الهواء11صباح كل أربعاء-
انتقل الى: